Czy przepisy BHP określają co musi znaleźć się w apteczce i punkcie pierwszej pomocy?

Zapewnienie pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środków do udzielania pierwszej pomocy to obowiązek pracodawcy. Decyzję w zakresie wyposażenia apteczek powinien podjąć w porozumieniu z lekarzem medycyny pracy. Na podstawie Kodeksu Pracy pracodawca jest zobowiązany do wyposażenia zakładu pracy w apteczki oraz wyznaczenia osoby do udzielania pierwszej pomocy.

W Kodeksie pracy natomiast nie znajdziemy wytycznych co do wyposażenia apteczki. Takie wytyczne jednak może wystawić lekarz sprawujący opiekę profilaktyczną nad pracownikami. Wposażenie uzależnione jest od rodzaju i nasilenia występujących zagrożeń. Warto zauważyć że zasadą jest aby w apteczce znajdowały się tylko środki opatrunkowe (plastry, bandaże, woda utleniona), natomiast nie powinny znajdować się w nich leki: środki przeciwbólowe, krople itp.

 

Ponadto w miejscach wytępowania apteczek w widocznym punkcie powinny znajdować się instrukcje udzielania pierwszej pomocy i wykaz osób wyznaczonych do jej udzielania. Obsługa punktów i apteczek, na każdej zmianie powinna być powierzana wyznaczonym pracownikom, przeszkolonym w udzielaniu pierwszej pomocy.

Podsumowując przepisy BHP nie określają jednozancznie co ma zanjdować się w apteczce, natomiast pracodawca zobowiązany jest do dostosowania apteczki do rodzaju i częstotliwości występowiania zagrożeń w miejscu pracy.Tym samym o wyposażeniu apteczki powienie zdecydować pracodawca po konsultacji z lekarzem prowadzący profilaktyczną opiekę na pracownikami zakładu.

 

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.
zamknij [x]